torsdag 27. oktober 2011

Mat og sånn



Alt er hjemmelaget for tida. Alle brød bakes, alle middager lages fra grunnen av, alt syltetøy lages, samme med sjokolade, diper, dressinger, alt alt alt. Er det fordi jeg har for mye tid? Nei. Fordi jeg har lyst? Njesj.
Det er fordi vi har fått ubudne gjester, nemlig candida. Begge gutta har vært og fått blodet mikroskopert, og påvist candida. Det skyldes sannsyligvis en matintoleranse vi ikke har visst om, og nå er blodet deres i USA for å finne ut nøyaktig hva det er de ikke tåler. Vi spiser derfor ikke sukker og ikke gjær. Disse ingrediensene finnes i stort sett alle matvarer. Så derfor må alt lages. Men jeg synes det er ok jeg. Føles godt å vite nøyaktig hva man tilfører kroppen. Vi spiser stort sett økologisk, både kjøtt, grønnsaker, frukt melkeprodukter og kornprodukter. Godteri består av egnlagde smoothies, hjemmepressa jus, sjokolade lagd av ren kakao med kokosolje og bjørkesøt. Gutta er ikke overbegeistret for dietten, men de er superflinke til å holde den. Falk har blitt sukkernazi, og leser alle ingrediensoversikter.
Tror alle hadde hatt godt av en sukkerpause i livene sine. Bevissgjøring av hva man spiser  er viktig. Jeg gidder ihvertfall ikke tilføre familien min mer gift enn det nødvendigste.

Ingen kommentarer: